REZERVOVAŤ SI VIDEO STRETNUTIE

Sme tu pre vás

Mám záujem

Kúpte byt teraz a ušetrite tisíce pred zvýšením DPH!

MagazínPríbehy Bratislavy7 MIN

Kristína Uhráková: Dnešné remeslá by mali byť projekty, ktoré menia spoločnosť

Grafická dizajnérka a teraz aj tlačiarka Kristína Uhráková sa po 12 rokoch štúdia a života v Londýne vrátila pred pár rokmi do Bratislavy. Spolu s ňou a jej terajším spoločníkom pricestoval aj storočný tlačiarenský stroj letterpress a jedinečná technika tlače. Projekt Pressink vznikol tak, že sme sa chceli vrátiť domov a pozerali sme, čo tu na Slovensku je a čo chýba v tomto odbore,“ hovorí Kristína. Kúpili starý stroj a začali s letterpressom. Veľmi nerozmýšľali nad dopytom alebo kúpnou silou. Bolo to spontánne, dodáva.

Technika, ktorá vznikla z chyby

Techniku analógovej tlače debossing (hĺbkovú tlač), prirovnáva Kristína k starej knihárskej dielni, kde sa ručne sádza text a manuálne sa tlačí. Paradoxné je, že hĺbkotlač bola v minulosti považovaná za chybu a neželaný efekt. Matrica sa mala vždy len dotknúť papiera a otlačiť farbu. Postupom času si túto techniku osvojila mladšia generácia, ktorá nemá zaužívané postupy a skúsenosti starej generácie a vniesli do toho niečo nové. Samotná tlač sa robí pomocou plagátoviek – veľkých drevených písmen, na rozdiel od malých kovových písmeniek, aké používajú kníhtlačiari. Vysádzať jednu stranu by s nimi trvalo celý jeden deň.

Storočný tlačiarenský stroj letterpress.

„Remeslo, manuálna práca, ktorá sa vymyká dnešnému stereotypu sedenia za počítačom, na konci ktorej je špecifický, rozpoznateľný výstup v podobe tlače, v tom je to čaro,“ hovorí spolumajiteľka štúdia. Grafická dizajnérka hľadala spôsob, akým prepojiť grafiku s ručnou tlačou. „Dokážem si urobiť papierový nátlačok, ktorý si potom zdigitalizujem. A naopak, používam digitálne médiá na to, aby som mohla použiť analógovú tlač. Na letterpresse robím autorské grafiky, aj komerčné produkty a zákazky,“ hovorí a dodáva: „S kolegom organizujeme aj workshopy, pretože odovzdávať vedomosti ďalej je dôležitejšie než robiť produkty.“

Remeslá ožívajú aj inak, než len na jarmokoch

V čom je ten rozdiel? „My nemáme to zázemie aké majú praví remeselníci, ktorí remeslo zdedili od svojich predkov v nezmenenej podobe. Ja nemám polygrafické vzdelanie, ani som remeslo nezdedila, som laik samouk,“ vysvetľuje Kristína. „Ako grafická dizajnérka, ktorá dlho žila v zahraničí, mám na svoje remeslo úplne iný pohľad a dokážem ho využiť inak než tradične. A to je výhoda,“ dodáva. Hoci jej do ateliéru písalo aj pár odborníkov, ktorí Pressink odporúčali na Polygrafický zväz, ju baví takto. Starý pán, od ktorého kúpili tlačiarenský stroj, im hovoril, že najdôležitejšie je to, aby sa mladí ľudia dostali k remeslu a ono pokračovalo ďalej.

Samotná tlač sa robí pomocou plagátoviek – veľkých drevených písmen, na rozdiel od malých kovových písmeniek, aké používajú kníhtlačiari.

Novodobé remeslá našli svoj priestor v Cvernovke, kde sídli aj Pressink. Kristína hovorí, že poslaním remesiel dnes by mali byť ekologické, udržateľné projekty, ktoré menia spoločnosť. „Pracuje tu módna dizajnérka Bartinki, ktorá robí upcyklovanú módu – recykluje látky, robí osvetu. Alebo mladí šikovní ľudia „crafting plastics!“, ktorí majú patent na recyklované, odbúrateľné bioplasty, z ktorých navrhujú veci. To je pre dnešnú spoločnosť dôležité,“ hovorí.

V Bratislave všade blízko, ale málo galérií

Londýn je podľa Kristíny fajn, keď chcete študovať a naberať pracovné skúsenosti, alebo si zarobiť peniaze na cestovanie – v tom je mestom neobmedzených možností. „Pre mňa už nebolo mestom na život, nemala som tam pocit domova. Aj keď nie som z Bratislavy, tu mám pocit, že som doma,“ hovorí. Výhodou pre ňu je, že všetky lokality sú ľahko dostupné, dá sa tu kultúrne vyžiť, je tu aj krásne okolie a Cvernovka a Viedeň aj Budapešť na dosah. „Vtipné je, že Bratislavčania o Cvernovke hovoria, že je ďaleko, na kraji mesta. Pritom z centra je to električkou 15 minút a Bratislava je ľahko dostupná aj na bicykli a pešo. V Londýne mi cestovanie trvalo hodinu, hodinu a pol,“ smeje sa Kristína.

Kristína Uhráková: „Na letterpresse robím autorské grafiky, aj komerčné produkty a zákazky.“

Okrem svojho fachu miluje galérie a život s nimi spätý. Ak chce rušný spoločenský život, chodí do galérií vo Viedni, kde si užíva víkendové vernisáže. “Bratislavské galérie mi zase dávajú kľud a oddych. Najradšej mám Slovenskú národnú galériu, ale Danubiana je jedno z najkrajších miest pre galériu. Chcelo by to tu však oveľa viac galerijných priestorov,“ hovorí. Ako príklad spomína popup projekt Box Park vo východnom Londýne. Je to miesto nových, progresívnych značiek od lokálnych dizajnérov, celé vytvorené z kontajnerov. „Možno je to niečo, čo by mohla priniesť Vydrica,“ hovorí grafička a dodáva: „Teším sa na túto novú Bratislavu, hoci viem, že to ešte chvíľku potrvá. Je to mladé mesto, má veľa energie a správni ľudia na správnych pozíciách dokážu naštartovať jeho veľký potenciál.“

Kontaktujte nás

Dohodnite si stretnutie

Kontaktujte nás

Kancelárske priestory vo Vydrici

Kontaktujte nás

Obchodné priestory vo Vydrici